Biologi 1 anteckningar, samt laborationsrapport - Möss i skogen
Biologi anteckningar * Ekologi
Ekologi = Läran om samspelet mellan levande organismer och den miljön de lever i
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ekosystem = levande del
1) Näring, energi, syre
producenter
växter -fotosyntes
Konsumenter
Djur
Nedbrytare
-bakterier
-svampar
-smådjur (maskar)
koldioxid
mineraler
(växt näring)
koldioxid
Döda djur
energi, näring
Icke Levande del
* Temperatur * Ljus * PH
* Vatten * Näring och mineraler
* Syre * Gifter
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Möss i skogen
Laboration i populationsekologi
- Erik Farrokhi
- 2014/05/05
- Komvux umeå
- medlaborant Jens Lundin och Zandra Hamrén
Frågeställning
Planera samt illustrera ett modellförsök utifrån fångst-återfångst metoden
på en bestämd population. hur många ärtor finns det i burken?
Syfte
Syftet med den här laborationen är att få ett realistiskt perspektiv på
innebörden av olika biologiska sammanhang så som att summera
populationen av en art på ett specifikt område
Hypotes
jag tror att med hjälp av våran strategiska metod samt
matematiska formel så kommer vårat resultat att bli väldigt
preciserat. att få ut ett exakt resultat är teoretisk orimligt med
tanke på de omständigheter man måste respektera ute i
naturen.
Utförande
Matrial: sax, A3 papper, tejp, miniräknare, plastmuggar, och en bricka.
Sax
plastmugg
Tejp
Bricka
Page 2
Utförandet: vi kommer att illustrera en situation i naturen baserat på
våran teori, där muggarna föreställer fällorna, brickan föreställer
miljön, och ärtorna föreställer mössen.
Därefter kommer vi att placera ärtorna på modellen och tillföra ett
flertal friktioner som representerar mössens rörelsemönster i
naturen.
När detta är genomfört så kommer vi att markera de ärtorna som
har blivit fångade, samt noterna dem.
Denna process kommer vi att verkställa yttligare en gång, de ärtor
som återigen blivit fångade kommer att observeras men inte
märkas, de nyligen fångade ärtorna kommer att märkas på ett
annorlunda vis. (för att förebygga en differens)
när dessa moment är avslutade så är alla faktorer för den
matematiska formeln uppfyllda, och vi kan börja kalkylera ett
resultat.
1) Plastmuggarna blir klippta i mitten.
2) De uppklippta muggarna lindas med tejp.
3) muggarna tejpas fast på brickan.
4) häll ut ärtorna
Resultat
Första försöket:
30st vid första fångsten · 41st vid andra fångsten / 18st märkta i andra
fångsten = 68.33
Andra försöket:
31 st vid första fångsten · 48st vid andra fångsten / 17st märkta i andra
fångsten = 87.52
1 2 Nr:2 märkta Resultat
Försök 1
Försök 2
30 41 18 68.33
31 48 17 87.52
Fångst-återfångst metoden: Första fångsten x Andra fångsten / Andra fångstens märkta
Page 3
Korrekt antal = 100
Medelvärde = 88
Våran teori och modell skulle kunna utvecklas och förbättra på många olika sätt.
En del förbättringar var vi medvetna om innan vi började simuleringen men ignorerades på
grund av att dessa metoder inte speglade verkligheten. enligt oss så skulle detta resultera i
ett orealistiskt utfall.
Det jag i efterhand skulle vilja förändra är dels antalet fällor, fällornas storlek och tiden ärtorna
skakades om i brickan. jag skulle också vilja öka antalet försök men tyvärr skulle det inte vara
möjligt med tanke på att det skulle påverka fångst-återfångst metoden.
Några faktorer som jag uppmärksammade, och i efterhand upplever är väldigt väsentliga.
Är de händelser och omständigheter som inte berör modellförsöket men spelar stor roll i
naturen.
Tex:
- antalet dödsfall inom arten mellan fångsterna.
- antalet nya avkommor inom arten mellan fångsterna.
- påverkan årstiden kan ha på mössens rörelsemönster.
- mössens tillstånd, exempelvis hunger och sjukdom/skada som påverkar mössens
förutsättningar.
- förhållandet mellan simuleringen och verkligheten, i verkligheten så är det ett mycket större
område, det ryms fler fällor och möjligtvis en större population.
- skogens öppna område medför möjligheten för andra möss att infiltrera området, samt
chansen att andra möss lämnar området.
- mössens Etologi och överlevnads instinkter har utvecklat ett beteende som varnar andra
möss från fara.
- hur fort en population förändras, med andra ord, hur länge ett resultat är giltigt.
- slumpen påverkar resultatet.
Resultatet blev väldigt intressant och upplysande. tyvärr blev det inte så häpnadsväckande
som jag hade vågat hoppats på. Enligt min mening så var metoden väldigt framgångsrik
men hade också en del nackdelar. Det som förvånade mig var att alla grupper lyckades
komma väldigt nära det korrekta resultatet men ingen gissade exakt rätt.
Detta tyder på att fångst-återfångst metoden är en väldigt bra formel som också är
verklighetstrogen.
grupp1 grupp 2 grupp 3 grupp 4 grupp 5 grupp 6 grupp 7
92st 87st 111st 93st 79st 80st 75st
Page 4
Diskussion
Fördelar med kretslopp
- återvinning
- Miljövänligt
- "nyttig" produktion
- förnyelsebar energi
Miljö Världsbild
* Linjär --> Förädling --> "nyttiga" produkter -->Sopor och Avlopp
- medför problem, upptäcktes på 1950 -1960 talet. Lösning: reningsverk.
- 1970 blev det Försurning.
- 1980 -1990 Ozon förtunning (växthuseffekten)
- Ändliga resurser = råvarorna tar slut.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Kretslopp --> Råvaror
Sopor, resurser
Nyttiga produkter
förädling
Det jag tyckte var negativt med fångst-återfångst metoden är att vissa slumpartade
hädelser kan påverka resultatet drastiskt. tex om antalet märkta i andra fångsten skulle vara
2-3 st så skulle resultatet bli helt annorlunda.
Det som fick resultatet att bli som det blev tror jag berodde på hur våra fällor var konstruerade
och mesta dels slumpen.
i övrigt så tyckte jag att allt gick bra och att jag tog mycket lärdom av följande laboration.
Jag fick en djupare insikt inom området och förståelse för komplikationerna uppgiften kan
medföra i verkligheten.
Källor: stencilblad "Möss i skogen"bi